Wayan Upadana - Tussen kracht en kwetsbaarheid
Geïnspireerd door Balinese tradities, moderne kunst en een verbondenheid met natuur en cultuur, zet kunstenaar Wayan Upadana (1983) persoonlijke verhalen en situaties uit zijn omgeving om in kunst. Zijn werk stelt vragen over leven, rituelen en herinneringen en balanceert tussen kracht en kwetsbaarheid. In Indonesië werkt hij met diverse materialen zoals hout en kunsthars, ook maakt hij veel grafisch werk. Upadana ervaart dat materialen een eigen karakter hebben en een kunstwerk tot leven kan brengen. Voor hem is werken met elk materiaal bijzonder, waardoor hij het proces als een reis beschouwt.
In de glasblazerij van het Nationaal Glasmuseum en …
Geïnspireerd door Balinese tradities, moderne kunst en een verbondenheid met natuur en cultuur, zet kunstenaar Wayan Upadana (1983) persoonlijke verhalen en situaties uit zijn omgeving om in kunst. Zijn werk stelt vragen over leven, rituelen en herinneringen en balanceert tussen kracht en kwetsbaarheid. In Indonesië werkt hij met diverse materialen zoals hout en kunsthars, ook maakt hij veel grafisch werk. Upadana ervaart dat materialen een eigen karakter hebben en een kunstwerk tot leven kan brengen. Voor hem is werken met elk materiaal bijzonder, waardoor hij het proces als een reis beschouwt.
In de glasblazerij van het Nationaal Glasmuseum en glasblazerij De Oude Horn maakt hij voor het eerst kennis met het materiaal glas. Ter voorbereiding heeft hij in Bali houten mallen gemaakt om zijn “gezichtenserie” te kunnen blazen. De verschillende figuren hebben varkens en apen op hun hoofd; deze verwijzen naar de Balinese cultuur. Het varken is een belangrijke herinnering uit Upadanas jeugd en doet hem denken aan traditionele ceremonies. Elke familie bezat een varken bestemd voor deze ceremonies. Ook verwijst het naar Waraha, de varkensgod in het hindoeïsme. Deze god verscheen tijdens de Satua yuga, het tijdperk van goedheid, en staat in het werk van Upadana ter herinnering dat we ons moeten leiden door zuivere gedachten. De aap verwijst naar Hanoman, de apengod, en staat voor bescherming.
Speciaal voor de samenwerking in Nederland is de serie “Tribute to Van Gogh” ontstaan. De zonnebloemen verwijzen naar de schilderijen van Van Gogh en de gedachte van herhaling. Om tot een voltooide glazen zonnebloem te komen is steeds een herhaling van dezelfde handelingen nodig, dit proces herkent Upadana in de herhalingen tijdens rituelen op Bali. Ook in deze serie weet hij zijn persoonlijke ervaringen te combineren met traditie en moderne kunst.
Wanneer
- Dagelijks vanaf 18 januari 2025 t/m 9 maart 2025